A hacker távolról gyorsíthatja, fékezheti az autót

A modern autókban igen nagy mértékű már a komputerizáció, és ez a folyamat csak tovább szélesedik a jövőben, ám a számítógépek nyújtotta vezetésbiztonsági és kényelmi funkciók megjelenésével együtt egyre nagyobb az esélye annak is, hogy a hackerek, a crackerek is célba veszik ezeket a rendszereket – figyelmeztet tanulmányában két amerikai tudóscsoport. Az „Egy modern autó kísérleti biztonsági elemzése” című tanulmány már elolvasható a kutatók weboldalán, az általuk fellelt kockázatokat az IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers) napokban zajló oaklandi biztonságtechnikai és adatvédelmi szimpóziumán mutatják be a résztvevőknek.

A Washingtoni és Kaliforniai Egyetem szakemberei azt állítják, hogy egy számítógép-vezérelt autó esetében képesek távirányítással befolyásolni például a féket, vagy akár más részegységeket is: elindíthatják, lefékezhetik, felgyorsíthatják a gépkocsit, hamis adatokat küldhetnek a műszerek kijelzőire. A Nemzeti Tudományos Alapítvány által finanszírozott projekttel alapvető céljuk az, hogy az utolsó pillanatban felhívják arra a figyelmet, hogy míg egyre fejlettebb rendszerek kerülnek a kocsikba, e rendszerek biztonságára igen kevés gondot fordítanak a fejlesztők és gyártók.

auto
Egy meghackelt sebességmérő ezt mutatja, miközben az autó állítólag áll

A teszt során egy nemrég piacra került, meg nem nevezett modell két verzióját vizsgálták meg laboratóriumi, illetve utcai körülmények között. Arra voltak kíváncsiak, hogy mire lehet képes egy hacker, ha a wifihálózat útján (a gyártók ma már számtalan szolgáltatást nyújtanak a wifi segítségével) be tud lépni az autó informatikai rendszerébe. Az eredmény: szinte mindenre, ráadásul azt is be tudják mutatni, hogy lehetséges olyan vírust telepíteni távolról ebbe a rendszerbe, mely mondjuk egy baleset után a behatolás minden nyomát törli.

A kutatók ugyanakkor (a Toyota ügyére célozva) leszögezték, hogy nem az autók informatikai rendszerének általános biztonságosságát vizsgálták, hanem azokat a lehetséges sebezhetőségeket, melyekben a hálózat érintett.

Azóta történt

Előzmények