Sikert (és nyereséget) hoznak az AMD-nek az új konzolok

Újra nyereségessé vált az AMD működése, jelentette be a gyártó harmadik negyedéves üzleti eredményei ismertetésekor. A vállalat árbevétele 1,46 milliárd dollár volt, ez 26 százalékos növekedés az előző három hónaphoz képest, az egy évvel korábbi eredményhez viszonyítva pedig 15 százalékos emelkedés. Bár a PC-kbe és szerverekbe szánt processzorok, valamint a dedikált GPU-k eladásai a piaci trendet követve csökkentek, a nemsokára piacra kerülő két új konzol, az Xbox One és a PlayStation 4 lelkét az AMD gyártja, ezzel pedig hosszú évekre jelentős bevételi forrásra tett szert a gyártó.

A Computing Solutions üzletág (amibe az asztali és szerverprocesszorok valamint az alaplapi chipsetek is tartoznak) teljesítménye jól tükrözi a PC-s piacon tapasztalt folyamatos esést. Míg a részleg árbevétele tavaly még 927 millió dollár volt, az idei, június 29-én lezárt második negyedévben már csak 841 millió, míg a harmadik negyedévben már csak 790 millió. Érdekes viszont, hogy ezzel párhuzamosan az utóbbi 4-6 hónapban az üzemi eredmény emelkedett, amire talán az lehet a magyarázat, hogy a Kabini és Temash-alapú lapkákra egyre nagyobb a kereslet, ezeken pedig szép haszna lehet az AMD-nek. Miközben a konkurensek hasonló méretű, és hasonló áron gyártható termékei jellemzően 15-30 dolláros áron mennek, az AMD ezeket a processzorokat 50-100 dollár között adja – az NVIDIA Tegra 4 például 20 dollárba kerül, míg az A6-1450 89 dollárba. Ez azért is fontos, mert egy évvel ezelőtt az AMD egy közel 100 millió dolláros leírást volt kénytelen elkönyvelni a nagy mennyiségű eladatlan, első generációs A-szériás APU miatt, de az új megoldások jól sikerültek, és viszonylag magas áruk ellenére is van rájuk kereslet. Tekintve, hogy az AMD bevallott célja, hogy árbevételének mintegy 50 százalékát szeretné a „nagy növekedésű” szegmensekből szerezni, úgy tűnik, a vállalat nem áll messze a cél elérésétől.

A Graphics and Visual Solutions üzletág eredményén hatalmasat dobott a Microsofttal és a Sony-val kötött üzlet, az új konzolokba szánt processzorok nagyjából 350 millió dollárt hozhatnak az AMD-nek negyedévente, ugyanis a részleg bevétele az idei második negyedévhez képest 110 százalékkal nőtt, éves szinten pedig 96 százalékkal. A G&VS üzemi eredménye a most lezárt periódusban 79 millió dollárra rúgott, szemben a második negyedéves nullszaldóval és az egy évvel ezelőtti 18 millióval. Forrásaink szerint a Sony és a Microsoft 100 dollár körüli árat fizet a lapkák darabjáért, és az AMD-nél eredetileg 10-12 százalékos haszonra számítottak ezen az üzleten, de a gyártás felfuttatása a vártnál jobban alakult, így végül 15 százalék körüli nyereséget tudtak realizálni, ami várhatóan tovább emelkedik, ahogy a gyártási folyamat fejlődik. A dedikált GPU-k átlagos eladási ára és forgalma negyedéves és éves viszonylatban is csökkent, de az AMD szerencséjére a következő konzolgeneráció egy ideig biztosan bőven kompenzálja ezt a veszteséget.

Az eredményeket ismertető konferenciahíváson Rory Read, az AMD elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy várakozásaik szerint a PC-s piac csökkenése jövőre is folytatódni fog, ezért folytatják a már megkezdett átalakulási stratégiát, melynek keretében csökkentik a PC-s piaci kitettségüket, és egyéb, nagy növekedési potenciállal kecsegtető piacokra fókuszálnak. A megrendelésre gyártott (semi-custom) lapkák komoly hasznot hoznak az AMD-nek, így a vállalat a jövőben várhatóan mindent megtesz majd azért, hogy további ilyen típusú megrendeléseket szerezzen.

Az új konzolgeneráció talán a dedikált GPU-eladásokra is jótékony hatással lesz, hiszen a fejlesztők az eddiginél sokkal magasabb grafikai minőséget célozhatnak meg, de ha az Xbox One és a PS4 ad is egy lökést a GPU-eladásoknak, arra még bizonyosan várni kell – legalább addig, amíg el nem kezdenek szállingózni olyan játékok, amik megfelelő hatékonysággal használják ki a PC-s megoldásoknál sokkal direktebben programozható konzolok képességeit.

Az AMD üzletmenetére jó hatással lehet még a Valve-féle majdani Steam Box is, de ezen a vonalon még igen sok a kérdőjel, és a siker vagy bukás túlnyomó részt a Valve-től (illetve a nappalit „birtokolni” szándékozó konkurensek alternatíváitól) fog függeni, így ezzel egyelőre még nem érdemes komolyan számolni.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények