A vártnál gyengébb negyedévet zárt a Google

Az elemzői várakozásoktól némileg elmaradó első negyedéves eredményekről számolt be a Google tegnap közzé tett jelentésében. A vállalat árbevétele 2013 első három hónapjához képest 19 százalékkal 15,42 milliárd dollárra emelkedett (ebből 3,23 milliárdot fizettek ki a hirdetési partnereknek), ami mintegy százmillió dollárral kevesebb, mint amire a nevesebb alapkezelők és befektetési bankok elemzői számítottak. A Google szintjén ugyan nem óriási összegről van szó, de a vállalat eddig folyamatosan felülmúlta ezeket az előzetesen kiadott becsléseket – ilyen ”negatív” fordulat esetében pedig természetesen egyből fokozottabb figyelmet kap a cég bevételstruktúrája.

A nagyobb nemzetközi üzleti lapok által megkérdezett elemzők rövidtávon alapvetően két fejleményt értékeltek negatívan, az egyik a hirdetési átlagárak csökkenése, a másik pedig a vállalat működési költségeinek jelentős emelkedése. Bár a hirdetések száma éves szinten negyedével nőtt, az átlagár 9 százalékot csökkent, és ez elsősorban a mobilos hirdetési piac viszonylagos fejletlenségének tudható be. Míg a hagyományos, nagyobb képernyős számítógépek esetében a hirdetési módszereknek bőven volt ideje fejlődnie, és a kijelző miatt azok elhelyezését is elfogadhatóan meg lehet oldani, mobileszközökön (és főleg okostelefonokon) már jóval nehezebb (hatékony) hirdetések megjelenítése.

A PC-s böngészéstől eltérően ugyanis mobileszközökön szinte mindenre célalkalmazást használnak az emberek, ez a lényegesen kisebb képmérettel kombinálva számottevően csökkenti a hirdetésekben rejlő potenciált. Persze ez a árbevételének túlnyomó részét a hagyományos böngészős hirdetések célzott megjelenítéséből szerző Google-t sokkal hátrányosabban érinti, mint az egymilliárdos felhasználói táborral rendelkező Facebookot, a közösségi oldal ugyanis a mobilos hirdetések bevezetése óta vett csak igazán pénzügyi lendületet. Az IgnitionOne piackutató cég szerint egyébként az idei első negyedévben az okostelefonokon, keresések nyomán megjelenített hirdetések kattintásonkénti költsége 35 százalékot zuhant az Egyesült Államokban.

A működési költségek éves összehasonlításban 31 százalékról 35-re emelkedtek, ez a Google pénzügyi vezetője, Patrick Pichette szerint nagyrészt a közelmúltban bejelentett akvizíciók tetemes jogi és egyéb járulékos költségeinek tudható be.

Az előbbi negatívumok ellenére azonban szinte mindenki nagyon bizakodó a Google jövőjével kapcsolatban, a cég ugyanis jól láthatóan próbálja – nagyrészt felvásárlásokkal – majdani tevékenységi körét és termékportfólióját szélesíteni. Ráadásul sokkal nagyobb, már-már startupokat jellemző hajlandóságot mutat a kísérletezésre, mint az Apple, ami mára szintén jórészt egy (az iPaddel talán másfél) lábon áll, és hatalmas készpénztartalékával az osztalékfizetésen és a részvényvásárlási programokon kívül látszólag semmit nem kezd. A cupertinói vállalat terveiről is csak a megszokott pletykák vannak, míg a Google esetében egyértelműen látható, hogy milyen területekre próbálnak betörni a jövőben, hogy csökkentsék függőségüket a hirdetési üzletágtól.

Előzmények

  • Vajon hogy turkál a levelekben a Google?

    Minden gmailes tudja, hogy az ingyenességnek ára van: a Google egy automata rendszerrel elemzi a leveleket, majd ez alapján (is) megpróbál célzott reklámokat megjeleníteni. Az úgynevezett Content Onebox működését azonban a vállalat továbbra is igyekszik titokban tartani.

  • 15 dollárt ad a Google új ügyfelenként

    Ennyit fizetnek, ha az új ajánlási rendszerükön keresztül szereznek előfizetőt a Google Apps for Business-re. Ezzel motiválnák az önkéntes üzletkötőket.

  • Tovább terjeszkedne a Google Fiber

    A gigabites internet az év végére harminchét városban válna elérhetővé Amerika-szerte. Számos nagyváros, például New York, Boston, Washington sem fért fel azonban a listára.