A Facebook felvásárolja az Operát?

Két remekbe szabott, ízes pletyka is napvilágot látott az elmúlt pár napban: az egyik, hogy a Facebook az Opera felvásárlásán gondolkozik, a másik, hogy ismét előveszik a fiókból a nagy reményekkel megálmodott, ám a gondolati síkról sosem letérő „Facebook-telefon" ötletét. Az összefüggés akár kézenfekvő is lehet, ám a megfelelő, stabil alapokon nyugvó források hiányában a választ egyelőre kénytelenek vagyunk a hobbielemzőkre bízni. Lássuk, hogy mit is tudhatunk eddig, „félig hivatalosan".

Az Opera-ház közösségi fantomja

Ahogyan az a hasonló híreszteléseknél szokás, ebben az esetben is egy magát megnevezni nem kívánó forrástól származik a hír, ami szerint a közösségi oldal a norvég céggel karöltve kíván szembeszállni a böngészők csatataterén a Microsoft, Google, Mozilla, Apple és Yahoo! hadseregével. Nem meglepő fordulat, hogy a két vállalat a The Next Web kérdésére nem kívánt egyértelmű, sőt, semmilyen választ sem adni.

A szappan-Opera ezzel még nem ért véget: egy állítólagos, céghez közeli forrás szerint a vállalat menedzsmentje jelen pillanatban több potenciális vásárlóval is tárgyal. Az elmondások szerint a cégnek több esélye van növekedni egy nagyobb, magánkézben lévő, vagy nyilvános vállalat szárnyai alatt. Egy másik, nem elhanyagolható információ szerint az Opera Software létszámstopot hirdetett, ami valamilyen nagy lépést, vagy legalább is egy nagy lépésre történő hajlandóságot sejtet. Noha a külföldi oldal stabilnak nevezi a forrását, még ő sem tudta biztosra mondani azt, hogy a Facebook lesz-e a vásárlás nyertese; mindössze annyit tudott hozzá fűzni, hogy „lenne értelme".

„Facebook-telefon": egy feltámadó projekt?

Szintén egy kedvenc, névtelen betelefonálótól tudta meg a New York Times az információt, miszerint újult erővel látnak neki az online közösség telefonjának megalkotásához. Az informátor szerint a nemrég a tőzsdére is kilépő vállalat okostelefonokkal foglalkozó mérnököket alkalmaz. A meg nem erősített hírnek szintén van létjogosultsága, ugyanis a vállalat közelmúltban történt bejelentése alapján erősen dolgozik azon, hogy pénzt szerezzen a dinamikusan növekvő mobil közönségtől – ennek az első, szemmel is látható lépése a mobileszközökre szánt alkalmazásbolt elindítása. A külföldi oldal további értesülései szerint Zuckerberg mindennél jobban szeretne egy saját márkás telefont; aggodalomittas szavai szerint, ha ezt nem lépik meg, akkor „a Facebook nem lesz más mint egy telefonokon futó, szimpla alkalmazás."

A Facebook mobileszközökön történő használata egy újabb, eddig meg nem oldott problémát is felvet: a reklámok ugyanis egyelőre nem jelennek meg a hordozható eszközökön (ez a jelenség egyébként a Facebook tőzsdére lépésekor is komoly tényezőnek számított), ami által a hirdetések a felhasználók egy jelentős részéhez nem jutnak el, ám az előzetes találgatások szerint a „Facebook-mobilnak" ez sem okozna gondot. A Facebook szóvivője a BBC kérdésére mindössze egy kitérő válasszal tudott szolgálni: „A mobilstratégiánk egyszerű: úgy gondoljuk, hogy minden mobileszköznek mélyen közösséginek kell lennie. Az egész mobiliparral összedolgozunk: szolgáltatókkal, operációs rendszerek fejlesztőivel, hardvergyártókkal és alkalmazásfejlesztőkkel karöltve dolgozunk azon, hogy egy egyre erősebb közösségi élményt nyújthassunk a felhasználóknak, szerte a világon".

Mit hoz a jövő?

Az emberiséget évezredek óta foglalkoztató kérdés ezúttal ugyan nem olyan nagy válaszokat vár, mint a világ végének pontos időpontja, ám elképzelhetően sok embert fog majd foglalkoztatni. Hogy a spekulációnak mi is teret adjunk, álljon itt egy pár száraz tény, ami által talán érthetőbb lesz, hogy miért is érné meg a Facebooknak az Opera felvásárlása, valamint szolgáltatásainak integrálása a talán megvalósuló közösségi mobilba: az Opera Software jelenleg 750 alkalmazottat foglalkoztat, akik havonta 270 millió felhasználót tesznek boldoggá munkájukkal. Csak márciusban 168 millióan használták a böngésző mobileszközökre szánt verzióját, az Opera Minit. Hab a tortán, hogy a vállalat nemrég két mobilos hirdetőcéget is magáévá tett. A Facebooknak alaposan a zsebébe kéne nyúlnia, ha meg akarná szerezni a böngészőt, ám ha belegondolunk, hogy csak az Instagramot egymilliárd dollárért vásárolta fel (ami szintén jele lehet egy saját mobileszköz megalkotásának), valószínűleg nem lenne gondja egy ekkora volumenű kiadással sem. Persze ez mind csak az érvek felsorakoztatása; az, hogy valójában hogyan is alakul a két vállalat sorsa, az a – remélhetőleg nem is olyan távoli – jövő zenéje.

Azóta történt

Előzmények