Ellentmondások
Számítógép-használat
Magyarországon 96,2 százalék azoknak az otthonoknak az aránya, ahol legalább egy számítógép található, ez csak a lista aljára elég. Az internethasználat viszont kiugróan magas, bőven az OECD-átlag felett van, és kiemelkedően magas az extrém internethasználók aránya is.
Az egy iskolai számítógépre jutó diákok számában Magyarország az élmezőnyben található: a 2,2-es szám a 13-17. helyet jelenti. Az iskolai számítógép-használat aránya nőtt a 2009-es felmérés óta, az 5,3 százalékpontos emelkedés után 2012-ben a diákok 74,7 százaléka használt az iskolában számítógépet, ez kiemelkedő szám, itt is az élbolyhoz tartozunk. Az internet használata iskolai feladatok megoldásához (hetente legalább egyszer) a következőképp alakult:
- iskolában: 35,7 százalék (-4,7 százalék)
- iskolán kívül: 52,7 százalék (+2,4 százalék)
Digitális képességek
A digitális szövegértésben a magyar diákok összesített pontszáma 450, ezzel a lista legalján szerepelünk, a 28. helyen, mögöttünk a vizsgált országok közül csak Brazília, az Egyesült Arab Emirátusok, illetve Kolumbia végzett. Ugyancsak súlyos a romlás 2009-hez képest is: a 18 pontos visszaesés a legnagyobb csökkenést jelenti a felmérésben részt vevő országok között. Itt szerepel egy összehasonlító adat is, melyben szintén nagyon rosszul szerepeltünk: a szövegértési pontszámunk összevetve azokkal az országokkal, ahol a nyomtatott szövegértésben hasonlóan teljesítenek, mint Magyarországon. Ezek szerint itt -43 pont a különbség, ennél rosszabb eredményt csak az Egyesült Arab Emirátusokban mértek.
A digitális matematikai képességekben a fő pontszámunk 470, ez is nagyon rossz eredmény, a 26. helyre elég. Az olyan matematikai feladatoknál, ahol nem volt szükség számítógép segítségére, a feladatmegoldások aránya 31,3 százalék, ez is a 26. helyet jelenti. Számítógép bevonásával megoldandó feladatoknál 21,2 százalék az arány – úgyszintén a 26. pozíció.
A böngészési képességek
A képernyőn történő információszerzés hatékonyságát mérve az eredmények szerint a magyar diákok böngészési hatékonysága igen alacsony, a 35/41-es index a fő pontszámhoz hasonlóan a 28. helyre elég.
Internet-hozzáférés és használat
A hátrányos helyzetű diákok is igen nagy számban férnek hozzá az internethez hazánkban, a 80,8 százalék a középmezőnyt jelenti, ugyanakkor elmarad a 85,2 százalékos OECD-átlagtól. Ezek a diákok kiemelkedően sokat interneteznek hétvégén otthon (átlagosan 137 perc). Az is érdekes adat, hogy közülük a legalább hetente internetezők nem elsősorban információszerzésre használják a netet, hanem leginkább játszanak.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!