Inkább tévét néz a magyar, mint angol nyelvű Netflixet

Új médiafogyasztási szokások vannak kialakulóban, de a lineáris tévé egyeduralmának messze még a vége. Jelenleg jól kiegészíti egymást a VOD és a hagyományos televíziózás.

Rég elmúltak azok az idők, amikor az esti/hétvégi program szerves részét képezték a sarki videotékába tett látogatások. A Betamax–VHS háború ma már szinte senkit sem érdekel. A kölcsönzők jórészt bezártak, a videokazetta korszakának vége. Az USA egyik legnagyobb filmkölcsönzője, a Netflix 1997-es indulásakor erősen megkésve lépett be a piacra, amit az online jelenléttel ellensúlyozott. Az emberek az interneten választották ki a megnézendő alkotásokat, melyeket a posta, vagy futárszolgálat segítségével juttatott el hozzájuk a vállalat.

A hagyományos, kazettánként fizetős modellt nagyjából egy évvel a honlap indulását követően törölték, havidíjas modellre váltottak, aztán jöttek a DVD-k, végül 2007-ben elindult az USA területén az online stream is. Globális terjeszkedésbe kezdtek, óriási érdeklődéssel várták világszerte a Netflix érkezését. Magyarországra 2016. elején toppant be a szolgáltató, amit sarkosan fogalmazva a többség el is felejtett azóta.

A Netflix vezetői is jövő időben beszélnek a streamelt filmek igazi hódításáról, a vállalat termékfejlesztési igazgatója szerint a 2025-ben általánosnak számító tévézés modelljét tapasztalhatjuk meg a szolgáltatással. Hogy merre tart, hol jár most, és általában milyen trendek tapasztalhatók a hazai tévés piacon, illetve az otthoni szórakoztatással kapcsolatban, hogy miért alakulhatott így az amerikai kölcsönző magyarországi megjelenése, arról az Invitel lakossági és kisvállalati vezérigazgató-helyettesével, Langsteiner Marianne-nal beszélgettem.

Langsteiner Marianne
Langsteiner Marianne (forrás: Invitel) [+]

IT café: Sokat beszélünk arról, hogy a lineáris tévézésnek leáldozóban van, egyre nagyobb az igény a személyre szabott szórakozási lehetőségekre. Hol tart most Magyarország?

Langsteiner Marianne: Egyelőre arról szó sincs, hogy a kétféle megközelítés egymást gyengítené. Épp ellenkezőleg, az Invitelnél azt tapasztaljuk, hogy kiegészítik egymást. A Nielsen egyik friss kutatása alapján a magyarok még mindig több mint öt órát tévéznek naponta, a 18-49-es korosztály szintén négy óránál többet nézi a lineáris adásokat. Az HBO Go, a Filmbox Live, illetve a többi elérhető szolgáltatás együttesen is nagyon kis szeletet jelentenek, a Netflix érkezése előtt 7-8 százalékos részaránnyal rendelkeztek mindössze. Jelenleg nincs miért aggódni, viszont már most világosan látszik, hogy a Video-on-Demand (VOD) tartalmak egyre nagyobb szerephez jutnak.

IT café: Sokan várták messiásként a Netflix érkezését. Aztán megérkezett, és mégsem forgatta fel a piacot. MI történt?

LM: Mi is kíváncsiak voltunk, hogy mit fog nyújtani. Hiszek a versenyben, a fogyasztóknak az a jó, ha minél nagyobb a választék. Győzni csak úgy lehet, ha megpróbálunk versenyképes ajánlatokat tenni, és időről időre tudunk újat mutatni, miközben a lehető legmagasabb színvonalon szolgáltatunk. Fontos megjegyezni, hogy a Netflix azokon a piacokon lett kiemelkedően sikeres, ahol a kábeltévé ára magas, ilyen például az Egyesült Államok is. Ezzel szemben Magyarországon alacsonyak az előfizetési díjak, a penetráció pedig 80 százalék feletti. Itt tehát masszív árkülönbözetet nem tudott felmutatni az amerikai cég, hogy a lokalizációs hiányosságokról ne is beszéljek.

IT café: A szakértők minden alkalommal hangsúlyozzák, hogy a magyarok kizárólag anyanyelvükön szeretnek tartalmat fogyasztani. A korábban említett Filmbox Live és HBO Go egyaránt főleg magyar filmeket és sorozatokat kínál. Akkor mi a gond?

LM: Fogalmazzunk úgy, hogy kialakulóban vannak ezek az új médiafogyasztási szokások. Látjuk, érzékeljük a növekedést, de ahogy az Invitel idén tavasszal készített Nagy Sorozatrajongó kutatása is bizonyította, jelenleg a lineáris tévé uralkodik: az ötezer válaszadó 63 százaléka nézi tévén a sorozatokat, 24 százalék válaszolta azt, hogy interneten és tévében egyaránt, tehát összesen 87 százalékuk – ha nem is kizárólag, de nézi a lineáris adásokat. Engedje meg, hogy még egy fontos adatot kiemeljek az eredmények közül: válaszadóink 37 százaléka él a felvehető, visszatekerhető adás vagy az időeltolásos tévézés lehetőségével.

IT café: Nyilván arra az IPTV-n elérhető funkcióra gondol, ami a Tegnap TV-je néven működik. Ez hogy működik pontosan, miben különbözik a felvett adástól?

LM: Az időeltolásos tévézéshez nem szükséges az ügyfél beltéri egységén rögzíteni a tartalmat, központilag automatikus mentést végzünk. A fogyasztók be tudnak kapcsolódni a műsor közben is, illetve adott ideig későbbi időpontban is visszanézhető az adás. Ezt a lehetőséget ügyfeleink nagyon szeretik. Azok közül, akiknél elérhető, kétharmaduk használja is.

IT café: Mióta él ez a szolgáltatás? A UPC jelenleg is futó reklámkampánya szerint ilyen lehetőség csak náluk van az országban.

LM: Inkább csak a kérdés első felére válaszolnék, nem volna elegáns versenytársunk kommunikációját minősíteni. 2008. május 20-án indítottuk el az IPTV szolgáltatást, ezzel együtt a Tegnap TV-je is elindult. Az Invitelnél, a Családi csomagban jelenleg 81 SD és 19 HD csatorna érhető el, ebből 32 SD és 7 HD adó programjait nézhetik vissza csúsztatva az előfizetők, de a lista folyamatosan bővül. Az egyes műsorszámok átlagosan három napig érhetők el.


[+]

IT café: Úgy látom, nem tudom kihozni a béketűrésből. Azért teszek még egy próbát: az Invitel nem akar 4P szolgáltatóvá válni, akár csak virtuálisan? Vagy most inkább az elektronikus hírközlési törvény júliustól hatályos módosítására fókuszálnak, ami gyakorlatilag megszüntetheti a monopolhelyzetet a társasházak, lakóparkok internet ellátottsága kapcsán?

LM: A Telenor révén jelen vagyunk a negyedik szolgáltatással, mobilinternetet tudunk biztosítani. Időről-időre áttekintjük a piaci helyzetet, egyelőre nem éreztük úgy, hogy frekvenciákat kellene vásárolnunk, saját mobilhálózatot kellene fejlesztenünk. Ehelyett a meglévő hálózat gyorsütemű korszerűsítése és fejlesztése, illetve további bővítése mellett tettük le a voksunkat. A piac felülvizsgálata és újraszabályozása egyébként is a küszöbön áll, ami többletlehetőségeket jelenthet, azonban az elsődleges célunk a még jobb, még több ügyfél számára elérhető szolgáltatások nyújtása.

Azóta történt

Előzmények