Egy oldal mind felett
Mark Zuckerberg jókor volt jó helyen. Hogy csak csajozni akart-e, már rég nem érdekes. 2003-ban a Harvard hallgatójaként csak az egyetem diákjait kívánta összekötni egymással. Mire hármat pislantott, már ott állt az ajtóban Peter Thiel, a PayPal egyik alapítója, akinek égette a zsebét az a temérdek pénz, amit az eBay fizetett az online pénzügyi szolgáltatásért. Félmillió dollárt adott Zuckerbergnek. A felhasználói tábor rohamosan nőni kezdett: 2008-ra már 100 millióan használták a közösségi oldalt világszerte, ma pedig havonta közel 1,6 milliárd ember látogatja és minden egyes nap egymilliárd felett mér az egyedi felhasználókat számoló gép.
A kapcsolati háló alapján a Facebook adatelemzői februárban úgy számoltak, hogy a Földön minden ember három és fél embernyi távolságra van egymástól. Azaz ennyi közös ismerősön át vezet az út bárki máshoz. Mármint azok között, akik használják a Facebookot. Karinthy szűk száz éve a Láncszemek című novellájában még hat emberrel számolt.
A Facebook alapvető vonzerejét egyszerű kezelhetősége mellett a 2006-ban megjelent közösségi üzenőfal jelentette, ami mindenkinél mást mutat, az ismerősök, követett oldalak és a különféle bonyolult algoritmusok miatt. Ezek mellett idővel bejött a képbe a tömegvonzás: ekkora felhasználói bázis jó eséllyel sok ismerőst rejt, azaz könnyebbé vált a kapcsolattartás is. Az emberek között egyre-másra bukkantak fel a kényszerűségből magánszemélynek álcázott cégek, a Facebook pedig lépett, és 2007-ben megjelentek a "Facebook Oldalak", ezek a vállalatok, boltok, rajongói közösségek számára jelentettek élhetőbb megoldást.
Ha ma valakinek gyereke születik, jellemzően minden fontos mozzanatot megpróbál megörökíteni és megosztani (forrás: Jim Cooke, Timothy Boomer/Shutterstock) [+]
Az ismerősökkel, vagy akár a teljes nyilvánossággal megosztott fényképek, személyes megjegyzések mellett egyre nagyobb számban jelennek meg a hirdetések, a termékoldalak bejegyzései, az online lapok hírei, stb. Fogynak az RSS technológia hívei, csökken a híroldalakat és blogokat rendszeresen látogatók száma, helyettük a vállalkozások, személyek Facebook-jelenléte alapján tájékozódik egyre jelentősebb tábor. A leggyakoribb érvek között jelenik meg, hogy egyszerűbb, átláthatóbb, minden egy helyen van. Ma már szinte nincs olyan felhasználója a Facebooknak, aki a hírfolyamban kizárólag az ismerősei által előállított tartalmakkal találkozna, valójában a közösség saját gondolatai elvesznek a többi megosztott dolog között. Azért még mindig rengetegen akadnak, akik egy-egy lájkért, vagy kedves hozzászólásért szinte bármire képesek.
Tavaly májusban Zuckerberg neves hírportálok bevonásával elindította az Instant Articles (IA) szolgáltatást, ami a hírek, cikkek olvasását is a közösségi oldal felületein oldja meg. A hivatalos indoklás szerint a mobilról netezőknek segítség az IA, mivel a webes sztenderdek erőforrás- és/vagy adatigényes megoldásait tiltja, helyettesíti.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!